Jak jeździć metrem po Warszawie?
Jak jeździć metrem po Warszawie – czy potrzebny taki tekst?
Mieszkańcom Stolicy i osobom, które przybywają tu często artykuł „jak jeździć metrem po Warszawie” może okazać się dziwny. Albo nawet całkiem niepotrzebny. Jednakże pamiętam jak my pierwszy raz chcieliśmy skorzystać z tego środka transportu. Musieliśmy pytać przechodniów i czytać mnóstwo tekstów na ten temat. A więc może jednak komuś się to przyda…
Najszybszy sposób poruszania się po mieście
Metro w Warszawie jest jedyną kolejką podziemną w Polsce. Nie stoi w korkach, ani na czerwonych światłach tak jak samochody, autobusy i tramwaje. Pociągi podjeżdżają na stacje w odstępach kilkuminutowych. Nie trzeba więc martwić się kiedy pojazd nam ucieknie, bo najpóźniej za 5 minut będzie następny. Dlatego też przejazd z peryferiów miasta do centrum i innych dzielnic przebiega znacznie szybciej niż na przykład prywatnym samochodem. Prócz tego nie musimy szukać parkingu prawie zawsze płatnego i zatłoczonego.
Gdzie dojedziemy metrem?
Na obecną chwilę kursują dwie linie. Jednakże cały czas są projektowane albo już w budowie nowe stacje, a także nowe trasy. Warto wiedzieć, że spośród najbardziej popularnych turystycznych miejsc Stolicy bezpośrednio kolejką podziemną dojedziecie do Centrum Nauki Kopernik, pod Pałac Kultury i Nauki albo też Stadion Narodowy. Natomiast do Zamku i Starego Miasta albo Pałacu na Wyspie w Łazienkach Królewskich trzeba podjechać jeszcze tramwajem lub autobusem.
Trochę informacji praktycznych
Bilety na przejazd można kupić w kioskach albo automatach ustawionych na stacjach. Aby zejść lub zjechać ruchomymi schodami na peron przechodzi się przez bramki. Jest też winda dla niepełnosprawnych. Trzeba wiedzieć w którym kierunku chcemy jechać aby wejść do właściwego pociągu. W wagonach przez głośniki usłyszycie informację, na której stacji za chwilę pociąg się zatrzyma. Są też rozrysowane schematy wszystkich stacji wraz z możliwością przesiadki na drugą linię albo też do autobusów i tramwajów. Więc na pewno nie zabłądzicie.
Co jeszcze warto wiedzieć o metrze warszawskim?
Pierwsze plany budowy podziemnej kolei w Polsce pojawiły się już w roku 1925. Niestety II wojna światowa przerwała marzenia. Kolejne przymiarki do powstania metra zaistniały w latach 50 – tych ubiegłego stulecia. Już nawet rozpoczęły się prace, ale w 1957 zostały definitywnie przerwane. Dopiero od 1983 roku zaczęto na dobre budować pierwszą stację na Ursynowie. Pasażerowie jeżdżą od roku 1995.
Foto: własne